Om Fotografisk Center

Kunsthallen Fotografisk Center ligger i den historiske Kødby på Vesterbro i København. Dens formål er at vise kunstfotografi og andre fotografiske medier, herunder video og film.  

Kunsthallen blev grundlagt som en forening i 1996 af Københavns Kommune og Kulturby '96 for at fremme kunstfotografiet i Danmark. I dag er Fotografisk Center medlem af Foreningen af Kunsthaller i Danmark, og driften er støttet af Københavns Kommune. I mere end 10 år har DGI Byen været Fotografisk Centers faste partner i aktiviteter, som har fotografiet i centrum.

Fotografisk Center har gennem flere årtier opbygget et solidt, fagligt fundament og har, som en af få mediespecifikke kunsthaller i Danmark, indtaget en helt særlig plads på den danske kunstscene. 

Det er kunsthallens primære virke og ansvar at formidle og skabe ny viden, samt diskutere betydningen af det fotografiske medie i både samtidskunst og fotografisk billedkultur. Det sker gennem et mangfoldigt udstillingsprogram, publikationer, forskning, boghandel, i eksterne samarbejdsprojekter og med kunstnersamtaler, seminarer, boglanceringer og undervisningsmateriale. 

Dialogudstilling: Marie Sjøvold og Astrid Kruse Jensen: Fortiden foran mig, foto troels Jeppe
Aktiviteter

Ved siden af udstillingerne har Fotografisk Center etableret en boghandel med speciallitteratur om fotografi og egne udgivelser, samt et digitalt scannerværksted med en Imacon scanner.

Omvisninger

Fotografisk Center tilbyder omvisninger i vores udstillinger. Skoler, kunstforeninger, fotoklubber og andre interesserede kan booke omvisninger ved en af vores kunstfaglige medarbejdere på 33930996 eller info@fotografiskcenter.dk
En omvisning varer typisk 50 min.
Priser:
Hverdage: 750 DKK
Weekend og aften: 950 DKK

Vision

Fotografisk Center ønsker at være en lokalforankret kunsthal der med dansk og international fotografi som omdrejningspunkt, beriger og inspirerer et mangfoldigt publikum og som er en central aktør i forståelsen af og viden om det fotografiske medies rolle og betydning for mennesker og samfund.

Mission

Fotografisk Centers mission er at fremme og udvikle kendskabet til fotografiet i Danmark og som udstillings- og mødested at skabe plads til diskussion og kendskab til fotografisk billed- og kunstpraksis.

Bæredygtig

På Fotografisk Center er vi bevidste om bæredygtighed og hvordan vi i vores daglige arbejde med udstillingsvirksomhed kan være med til at spilde mindst muligt og formindske vores CO2 aftryk. Siden 2016 har vi genbrugt så mange materialer som muligt, når vi bygger udstillinger op. Vores flytbare vægge består af moduler i træ, som kan skilles ad og flyttes rundt på fra udstilling til udstilling. Yderligere elementer som sokler, podier, hylder m.m. bygges også i træ og cirkulerer fra udstilling til udstilling alt efter behov. Denne tilgang giver et minimum af spild ift. fx at bruge gips til vægge, som kun kan bruges én gang. For så vidt muligt genbruger vi også bobleplast og andet indpakningsmateriale til værker.

Praksis

Fotografisk Center kuraterer selv de fleste af udstillingerne. Man kan derfor ikke søge om at få en udstilling.

Bestyrelsen

Nicolai Horten, Annesofie Becker, Jens Gehl, Anne Charlotte Sabroe (formand) og Michael Stensbøl.